AGENDA

 

25/08/2017

Start Tentakel - Rotterdam 2017

 

Nieuwe Nachtegaal:  25 augustus

Johan Idaplein:         30 augustus

Amelandseplein:         6 september

Afrikaanderpark:       16 september

Beverwaard:              17 september

Oleanderplein:          20 september

Coloseumpark:          23 september

 

 

Artist in Residence: Ebenböckhaus München

02 / 01 / - 17 / 02 / 2017

 

 

Objective of the residence:

To organise and plan Tentakel - Munich.

 

public art, playable sculpture, interactive sculpture, site-specific art


Tentakel -  2016

 

Festival for Children, playable sculpture

 

TENTAKEL is een kunst, theater en performance festival en bied een podium aan participatieve kunst activiteiten.

Het zwaartepunt ligt op het meedoen, de interactie met mensen en de verwondering.

 

performance, theater, workshop, educational, voorleesvoorstelling

 

Voorleesvoorstelling: Op reis met de boekentrein II, raar maar waar 2015/2016

 

Op reis met de boekentrein een voorleesvoorstelling

 

In de vroege negentiende eeuw schreef Mary Shelley een roman over een wetenschapper met de naam Frankenstein, die het lukte met lichaamsdelen van doden een nieuw schepsel te maken.

 

Maar is dit echt een succes? En hoever mag wetenschap gaan?

In de workshop experimenteren kinderen met verschillende projectiemethodes, zoals overheadprojector, geprojecteerde fimclips en interactief beeld/schaduwtheater, om tot hun eigen verbeelding van Frankensteins’ verhaal te komen. Dit onder professionele begeleiding van de kunstenaars Christine Saalfeld en Nicola Unger.

 

Producer: stichting STADNOMADEN

For further information, please contact.

 

public art, playable sculpture, interactive sculpture

 

City Adventure Golf, 2015

 

City Adventure Golf, Tentakel, Art and Theater Festival

 

An installation for TENTAKEL, local Art Festival in Rotterdam organised by STADNOMADEN

 

The game 'City Adventure Golf' is a variant on golf and miniature golf and consists of a parkour of 9 holes.

 

The festival travelled along 10 different locations in Rotterdam.

 

 

commission, site-specific art, art in semipublic space

 

Leeshoek, 2014

 

commissioned by Speeltuin de Feijenoordse Middenstip in Rotterdam and CBK Rotterdam

 

De Speeltuin de Feijenoordse Middenstip is een maatschappelijk ankerpunt in Rotterdam Feijenoord. Het bijzondere aan de speeltuin is, dat de coördinator Titia Tuinfort met haar bestuur niet alleen maar het dagelijkse gebeuren op de speeltuin begeleiden, maar tegelijkertijd aan een visie voor de wijk werken. Een belangrijk onderdeel daarvan is het stimuleren van lees en taalvaardigheden.

De opdracht bestond uit de ontwikkeling van een leeshoek en een muurschildering.

public art, curated exhibition, sitespecific art, interactive sculpture, playable scuplture

 

The Rocking Chair for Two, 2012

 

 

The event was a catalyst for discussing the status of an allotment area, which actually is public space, but by the most local allotment gardeners it is seen as private space. Every garden has its own identity and that made it very intriguing to discover the borders between art, kitsch and nature.

 

public art

 

Tranenboom, Schiedam, 2010

 

Tranenboom (The Tears Tree), sketch and scale model for a permanent installation

 

The Tears Tree is a sort of mythical creature. At the end od each twig sits a weeping eye. The tree sheds tears for everything that 'was' and will never come back. Additionally, it is a mythical creature, that animates to make up new stories, either to enrich the spit with an additional identity, or simply to refresh itself.

 

fieldwork, artist in residence

 

1maand Marxloh, 2010

 

 

During the year of the Cultural Capital of Europe Ruhr. 2010 six artists from Rotterdam were given the opportunity to work for one month in Marxloh, part of the industrial city of Duisburg (Germany).

 

The exhibition brought together seven artistic approaches to the complex and transforming agglomeration of industry and habitation in Marxloh and the surrounding Ruhr area.

 

The exhibition has been shown in Marxloh in November 2010 and at Het Wilde Weten in Rotterdam in 2011.

 

1 maand Marxloh was initiated and organized by the artists Kim Zieschang and Arnoud Schuurman.

Lab De Verstedelijking, 2010

 

Lab De Verstedelijking was an experiment initiated by Hugo Lammerink en Fred Schurink. The initial idea was to bring different professionals together in order to think about the city by building one. Not a real one, but a model city on a piece of wasteland of 340 m2.

 

Perhaps what most intrueged me about Lab De Verstedelijking was, that the participants hardly could escape the structures we are already living in. Instead of shaping an urban vision, we rebuilded an urban environment in which we are already living.

 

Participants

Architects: WHIM Architecture, Frank Havermans Landschapsarchitectuur: Lola Landscape Architects, Audrey Coert – Land-made

Stedenbouwkunde: Floris Schiferli & Roos Marijn Limburg Sociologie: Anne Hemker – Stadstij

Beeldende kunst: Matthijs Bosman, Maze de Boer, Observatorium, Christine Saalfeld, Ronald van der Meijs

playable sculpture, sitespecific work, grassroot project

 

Wolkenboomhuis, Rotterdam, 2009

 

 

Het idee was een speel(kunst)object te ontwikkelen voor kinderen vanuit het thema boomhut. De boomhut moet blijvend zijn en voldoen aan het attractiebesluit (gecertificeerd). Het zou aansluiting moeten geven aan educatieve programma's van de wereldtuin. De doelgroep betreffen veertig tot zestig kinderen van Katendrecht in de leeftijd van vier t/m twaalf jaar. Het is voor deze doelgroep van belang dat zij een plek hebben, waarmee zij zich kunnen identificeren en hun sociale vaardighden verder kunnen ontwikkelen.

 

Design: Christine Saalfeld

Realisatie: Kit Spiel, Tharandt

 

public art, architectural sculpture

 

Waterhuis, a Collage of a House, 2007

 

follyDOCK EXPO, Hijplaat/Rotterdam, 2009

 

Beeldentuin, Anningahof, Zwolle 2009-2010 (destroyed)

 

wood, tar and paint, 170 x 420 x 160cm

 

 

On the overgrown grounds of the harbour stands a green structure. Inside it you can hear streaming water. From a distance it looks like a house, but nothing seems to be in the correct place. The function of this structure remains elusive. The house’s elements are combined in new ways that ignore all standard rules. Doors and windows are switched around or changed in dimensions. The ducts that extend upwards appear to be the drainpipes. A collector tray on top seems to catch water. The water continues to stream downwards from the middle of the structure.

 

I built the wooden structure in the spacious RDM workshop used by follyDOCK. ESHA covered the entire structure with a green roof covering. I constructed the water circuit with advice and material from ESHA. The water in the construction is pumped in a circular fashion and collected in the water basin beneath.

 

exhibition, architectural sculptures

 

Welcome to Queriland, Rotterdam, Maastricht, 2003

 

 

 

public art, interactive sculpture, gardening

 

Environmetal plannings for once own Garden, Rotterdam, 2001

 

    

The aim of the garden was to change the function of the square in front of the studio building of the Piet-Zwart Institute (Willem de Kooning Academy), Karel Doormanhof 45, Rotterdam.

 

 

TIMELINE

artist book


THE ART OF

COHABITATION

 

As an Art Form of Social

Coexistance

 

 

 

 

 

 

 

De Duitse kunstenares Christine Saalfeld neemt in "The Art of Cohabitation" de achterstandswijken van Rotterdam Zuid onder het vergrootglas. In haar - met foto's en tekeningen geïllustreerde grafische - novelle gaat Saalfeld op zoek naar de kunst van het samenleven en komt daarbij bizarre anekdotes uit het leven van mensen in Rotterdam Zuid tegen. Misschien is de levenskwaliteit daar juist veel hoger, omdat mensen elkaar nodig hebben en als gevolg hiervan coalities met elkaar aangaan en hierdoor minder met elkaar in concurrentie staan.

 

The Art of Cohabitation, 112 pagina’s, s/w/dublex, softcover, EUR 13,-, uitgegeven bij editie Stad-Nomaden, NL/Eng/D.

 

 

 

exhibition

 

REINVENTING THE LOGIC OF HOUSE

 

Galerie arToxin München
08 / 04 - 13 / 05 / 2016 solo exhibition

 

 

Exhibition by Christine Saalfeld, Reinventing the Logic of House

 

Das Leitmotiv ihres Œuvres ist der Begriff „Raum“ und die verschiedenen Arten wie mit Raum umgegangen werden kann. Saalfeld setzte sich in ihrem Werk mit Fragen des Humanismus, der Sozialphilosophie und der Kunst im öffentlichen Raum auseinander. Die Intention ist die eigene künstlerische Praxis mit der Lebensumgebung zu verbinden.

 

public art, site specific art, playable sculpture, grassroot project

 

De Klimplant, 2015

 

The community and residents of the district Bloemhof in Rotterdam asked to design a playable sculpture that will provide an unique flair on the square. By common consent local residents choose for the climbing frame in the shape of a big leaf.

 

playable sculture, designed by Saalfeld

 

pubic art, playable sculpture, interactive sculpture

 

Knikkerhuis, 2014

 

 

The marbelhuis is a construction out of different material like wood, metal, cardboard and plastic. It was first presented at the Kunstkaravaan, a small theatre- and art festival in Rotterdam Zuid, which started in 2014. Kunstkaravaan travelled along different places in Rotterdam Zuid. Visual Art and theatre performances function as a mediator between people and ideas about life and the city.

 

 

public art, playable art sculpture, site-specific art

 

Lachspiegel, 2013

 

Initiated by Christine Saalfeld supported by Woonstad Rotterdam and Gemeente Rotterdam

 

 

25 % of the residents in Rotterdam Bloemhof are under the age of 21. The street scene is dominated by playing children and young people hanging around. Close to the installation with the distorting mirrors is a primary school. Children on their way to school remain standing in front of the mirrors. They laugh, make faces or fight against the mirrors.

performance, educative

 

Voorleesvoorstelling:

Op reis met de boekentrein

 

Voorleesvoorstelling: Op reis met de boekentrein gemaakt van kunstenaars

 

De kunstenaars Christine Saalfeld en Nicola Unger toveren met bekende kinderboeken en een overheadprojector een fascinerend schaduwspel dat kinderen meeneemt op een reis vol fantasie - van scène naar scène, van boek naar boek. Op hun reis ontmoeten ze een vraatzuchtige gans, Anton, die op weg naar de speeltuin is verdwaald, een paarse neushoorn, piraten, het superlieveheersbeestje en nog heel veel anderen! De interactieve voorstelling is geschikt voor kinderen van 2 tot 7 jaar.

 

 

Art of Cohabitation

 

An Art Form of Coexistance:

Project Putsebocht

march 2012 until spring 2016

 

artists as temporary residents

 

Januari 2012 ontstond het idee om een werkgroep op te zetten van bewoners, creatieven en woonstad Rotterdam met het uiteindelijke doel 12 panden in de Putsebocht een nieuwe bestemming te geven; welliswaar op experimentele basis. De looptijd van het traject bedraagt vier jaar.

Voor meer informatie kijk op http://putsebocht.weblog.nl/

 

Experiments with Felt, 2010 - 2011

 

Mongolia is a developing country, and reminded me of the basic needs of existence, like safety, welfare and relationships. Developing countries and Western welfare states could learn from each other: on the one hand, to make sure that basic needs are fulfilled, and on the other, to remind us of what basic needs actually are. These thoughts were the starting point for my works, Felt Tapestries and The Sentinel. The felt tapestries denote the Mongolian tradition of felt making. Felt is still used for covers for portable Mongolian gers, carpets and cloth. Felt suggests protection and warmth, but the German word for felt (Filz) is also a synonym for cronyism. The drawings, which are felted into the tapestries, depict architectural motifs and refer to sketches I made during my stay in Mongolia.

 

Mongolia, 2010

 

 

During a two-month residency in Mongolia in 2009 I was asked to comment on the constructed environment. The project focused especially on architecture and the dimensions of personal existence; taking as a starting point, the core idea that, as much as we design our environments, these environments also design us.

 

Most of the Mongolians still live in gers (Mongolian round tents), which form the heart of the nomads' culture. The gers are made out of felt. This is how I discovered my fascination for felt as building material.

 

 

artist book

 

Madita Augenbaum, 2009

 

 

 

ISBN: 978-90-78627-08-1

 

136 pagina's

 

 

bricks, experiments, architectural sculpture

 

Experiments with Bricks, 2009

 

 

The intention was to develop spatial objects, lead by the experiences and experiments with bricks in various shapes.

 

The most outstanding result is the object ‘Muttertier’ (mother creature). This is a dome, of which the scaled skin shows affinity with that of ant-eater. Every individual brick has the shape of a scale. In total there are 800 glazed stones, which together form an object of 170 by 170 cm. The Brick project offered the opportunity to revive an old sketch design: “By coincidence I stumbled on a sketch that I made some ten years ago, during my studies in Israel.

 

In those days I built and endless number of models for the object, but did not find the right shape. The idea and the desire to make the object and see the original sketch realized became very important to me.”

 

public art, exhibition

 

Merida, 2007

 

 

 

exhibition, architectural sculptures

 

Outlines of a Narrative Environment, Rotterdam, 2002